Op 16 januari kwamen er leerlingen van het 4de Gymnaium een les geven over proefjes. Jayden, Julia en Kantuta schreven hier een verslagje over.
Proefjeskist met het 4e Gymnasium
Maandag 16 januari zijn er 2 jongens bij ons scheikunde komen leren met allerlei proefjes in de klas. De proefjes waren verschillend, ik licht ze hier toe. Je moest heel hard rennen, als gevolg gaat je hart sneller kloppen. Het tweede proefje was dat als je wat gaat drinken dat je het proeft, maar als je je neus dicht doet, dan proef je niets. Een derde proefje was dat als je azijn, zuiveringszout en water met een ballon doet, dan blaast de ballon zichzelf op. Ik vond het leuk en leerzaam!
Jayden, groep 7
Proefjes in groep 7/8!
In groep 7/8 hebben we proefjes gedaan. Met twee jongens van het 4de Gymnaisum, ze heten Piet en Ruben. Ze konden alles heel goeduitleggen en ze waren heel behulpzaam. We deden vijf proefjes zoals onze hartslag meten, een ballon opblazen met azijn en zoutstof, een heel mooi effect laten ontstaan met groene kleurstof, melk en afwasmiddel. We gingen blind raden wat voor een limonade we dronken en we lieten allemaal verschillende kleuren ontstaan bij verschillende producten. Vervolgens mij vonden Piet en Ruben het ook leuk om zelf les te geven. Zelf vond ik het natuurlijk ook leuk.
Julia, groep 7
Leuke proefjes met groep 7/8!!!
Maandag 16 januari was een bijzondere dag voor de kinderen uit groep 7/8 omdat er twee leerlingen van het 4de Gymnasium kwamen om leuke scheikunde proefjes te doen. We hadden 5 onderdelen. 1 onderdeel waar je moest rennen en dan je hartslag meten, 2e waar je een ballon moest opblazen met water, azijn, zuiveringsmiddel en een fles, 3 waar we een beetje soda in een bekertje moest doen en dan met een beetje citroen sap mengen. Daarna veranderde de kleur, die kon je ook mengen met het sap van vloeibare paarse kool.
Het 4e proefje was het proeven van verschillende sappen, er was groene limonade, rode limonade en sinaasappelsap. Een persoon moest zijn/haar ogen en neus goed dicht doen en de andere personen moesten de smaken mengen, waarna er geraden werd welke smaken erin het drankje zaten. In het 5e onderdeel waren de ingrediënten melk, groene kleurstof, wasmiddel en een bord. Je moest eerst een klein laagje melk in het bordje doen, dan moest je een paar druppels groene kleurstof in het midden van het bordje doen en daarna een beetje wasmiddel in de kleurstof. De vloeistoffen gingen dan uit elkaar en vormde een mooi rondje. Het leukste onderdeel vond ik nummer 5 omdat ik het effect erg mooi vond.
Kantuta, groep 7